Emelia, inte Emilia

Idag har varit en lite konstig dag, jag var trött som få... efter en månad av uppsatsskrivande och artikelläsande i hemmets lugna vrå + två överaktiva dagar som dagisfröken var det dags för lary-kurs (laryngektomerade patienter alltså) så nu skulle jag samla mina kroppsdelar och sitta stilla och lyssna en hel halvdag...  och jag skulle fara med osanning om jag sa att jag var väldigt intresserad av detta ämne. Fast om man ser positivt på det så var det nog skönt med ett uppsats-uppbrott... (men sanningen är väl att vi jobbar med ex-jobbet parallellt..) .

Det som förgyllde min dag var att klasskamrat A , som blir farbror A vilken timme som helst berättade att det fanns en viss chans/möjlighet att om hans broderns barn skulle bli en flicka så skulle hon döpas till Emelia!! Jag blev riktigt lycklig..  då skulle hon ju indirekt döpas efter mej, eftersom det var A som hade tipsat om namnet.. men då tillade A att han inte ville det, för att han ville att hans barn skulle heta Emelia. Det var fint sagt tycker jag!
Nu behöver ju detta inte ha något alls att göra med min personlighet utan bara det faktum att jag har ett ovanligt namn..
Tänk ändå, här har jag större delen av mitt liv kämpat för att mitt namn ska spridas och bli lite vanligare men kanske inte lyckats i nån större utsträckning...

Statistisk fakta :
Det finns 1950 kvinnor i Sverige som har förnamnet Emelia. Av dessa har 253 namnet Emelia som tilltalsnamn/förstanamn.      (En av dessa 253 är följaktligen jag själv..)
Jämför detta med namnet Emilia : Det finns 19841 kvinnor som har förnamnet Emilia. Av dessa har 8140 namnet Emilia som tilltalsnamn/förstanamn. (källa: SCB)
Kanske är det inte så konstigt att folk säger fel och kallar mej för Emilia ibland...

För övrigt så har det också kommit en liten Isak, min vän J födde den lilla gossen natten ons-tors, längtar jätte mycket efter att få se honom!

Och nu är det bara några dagar kvar till påsk! Påsk då ska jag till Husum en sväng, och så kommer nymuckade J!! Hurra!


I helgen hann jag förresten med en god fredagsmiddag på matematikgränd, samt partaj på lördagen i en fin lägenhet! Med efterföljande god öl på bishops arms ( heter stället bishop arms, eller bishopS arms??)




Kommentarer
Postat av: Kajsa

Men så gulligt av A :) Oavsett hur det blir kommer en liten tjej att döpas efter dig då! gillar ditt sökord inteemilia, haha! :) undras hur många som söker på just det..

Postat av: Mia

Är helt övertygad att din personlighet spelar in... Vi vet ju alla att vi inte vill döpa våra barn efter de som var dummast i klassen (nu pratar jag grundskola inte nuvarande skola). Dessutom är du ju en sådan go tös!

2006-04-10 @ 22:57:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback