För rättvisa

När Emelia skulle sluta högstadiet så fick jag lite visdomdsord på vägen av några lärare, min klassföreståndare skrev så här "Lycka till och tänk på att allt kan inte vara rättvist jämt" . Problemet är att jag kan störa mig så in i h-vete när något inte är rättvist.. det kan vara skitsaker som jag vet att jag inte borde bry mig om, och folk i min närhet tycker förmodligen att jag är knäpp och missunsam..  Och visst  jag går min utbildning för att lära mig saker och jag är närvarande av egen fri vilja men här kommer två exempel som jag anser vara  orättvisa :

Exempel 1: När vi har föreläsning med obligatorisk närvaro, och ca två - tre personer lämnar klassrummet efter att närvarolistan skickats runt. Problemet är ju att kanske max 2-3 personer kan lämna föreläsningen utan påföljd för om fler går därifrån så märker ju föreläsaren  det... det jag tycker är orättvist är ju varför dessa 2-3 personer anser sig ha rätten att vara dom som lämnar föreläsningen? Särskilt om föreläsaren är dålig och föreläsningen föga intressant...  Kan det vara så att personerna som lämnar föreläsningen är beredd att ta en extra uppgift för att de gått därifrån?

Exempel 2: Igår så hade vi en lång dag i skolan och tålamodsbristen  och tröttheten infann sig ganska omgående..  Vid 13.30 var det bestämt att vi skulle ha OS-paus. 13.30 lämnar ett fåtal personer föreläsningen (för att då titta på OS som de hade blivit lovade av föreläsaren). Det vi var sysselsatta med i den stunden var typ ett grupparbete som skulle vara klart kl 14..  (vi hade börjat vid 13tiden...)  Rättvisa i detta läget vore ju att alla fick drälla runt vid os-tv eller inte tills skidskyttet var slut... men nu var det inte så.

Kalla mig paragrafryttare/ fundamentalist/ missunsam osv...
För det kanske jag är..  vill bara väldigt mycket att allt ska vara rättvist. Det finns tillfällen då jag förstår varför folk lämnar föreläsningar eller liknande, och visst jag begär inte att folk ska redovisa sitt privatliv för mig för att ta sig rättigheter att lämna föreläsningar eller liknande..men ändå..

Och har man svårt att höra vad föreläsaren säger så har jag ett tpis från coachen: platserna längst bak i klassrummet är platserna där man hör ABSOLUT SÄMST!!!

ja ja..  slut klagat och nya tag i dag. Man får helt enkelt lära sig att människor tänker olika och fungerar olika. Och min högstadielärare hade förmodligen rätt "allt kan inte vara rättvist jämt"

/ Emelia


Kommentarer
Postat av: Kajsa

Jag håller fullständigt med dig... speciellt tipset från coachen.. Men tyvärr finns det nog inte så mkt att göra åt det tror jag.. men irriterande är det.

2006-02-15 @ 15:55:32
Postat av: Elin E

"jag är inte fundamentalist jag ville bara veta..." håller absolut med dig så då kanske jag är en fundamentalist ändå? hm... konfronterade förresten den lomhörda (elakt) men fick då höra flera anledningar som var mkt intressanta ex "sitter man långt fram störs man av pappersprasslet bakifrån". Vad svarar man på det??

2006-02-15 @ 18:14:42
Postat av: Mia

Du är inte ensam om att ha dessa drag i dig... Exemplen lämnar ingen oberörd :)Synd bara att det tar så irriterande mycket energi att störa sig på sådana saker, och ändå kan man inte låta bli!

2006-02-15 @ 19:05:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback