Barnslig och nostalgisk

Ordet nostalgi var ursprungligen en diagnostisk term för sjuklig hemlängtan eller en sjuklig längtan till det förflutna, och riktigt så känns det inte för mig. Däremot har jag varit barnvakt och det framkallar ju både beteenden och minnen från min egen barndom. Jag får också en hel del roliga tankar/insikter om hur det är att vara barn i 7 års åldern :) Bland annat följande:

Svaret på en fråga kan vara : "bajs"
Det är coolt att säga svordomar och att säga saker som "yes!" "jag äger ju" och liknande
Mycket handlar om att kontrollera fakta-uppgifter tydligen.. frågor som "är det sant att......." (t.ex. det finns kängurur i Australien, man kan äta maskar, man kan dö om man äter snö osv osv osv )
Det är mycket som imponerar, jag får känna mig grymt häftig (ja, jag har hoppat fallskärm, ridit på en elefant, åkt flygplan, sett carola på riktigt även om jag inte är så stolt över det sistnämnda).

Utöver barnvaktande har jag fortsatt störa mig på det här med att folk inte kan komma ihåg/uttala/säga mitt namn rätt.. Men jag är inte ensam någon annan har tydligen varit med om samma sak och skrivit en
låt om problemet.. andra har tryckt en tröja. Själv har jag inte kommit så långt utan stör mig mer i största allmänhet och laborerar med betoningar och bokstaverar dagligen.. 

Nej, byta namn känns inte aktuellt för mig.

Helgens roligaste : "de moderna dvärgarna Suger och Äger hör man ju inte talas om så ofta"


Ett splittrat inlägg från en just nu lite splittrad person



Kommentarer
Postat av: Linda

Ett mycket underhållande inlägg som vanligt Emelia (med perfekt uttal trots stavningskontrollens protester). Vi tycker att det är mycket trevligt att läsa på din blogg. Det lyser upp i det mörker vi befinner oss i här i norr. (Det har precis börjat ljusna igen och jag börjar förstå mer exakt hur mörkt det egentligen har varit.)

Du äger =)

2009-01-19 @ 21:35:58
Postat av: vincent

Haha.. Ett av de bästa inläggen på länge. T.o.m. jag blir ju imponerad av dig.



Dvärgarna känns ju toppen med. ^^ Måste stifta bekantskap med dem.

2009-01-19 @ 22:35:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback